PhotobucketPhotobucketPhotobucket

Tutorial buat outline pada gambar menggunakan photoshop


First-first sekali aku nak credit kan Tuto ni dulu pada Nana Johari . 
tuto ini direquest oleh Nani from Kpop blogger.

First-first sekali mestilah kena buka adobe photoshop korang! Kalau aku,aku guna adobe photoshop cs3.
Nak buka yang lain punya pun boleh.ok dah buka?

jom start.

1.Korang upload gambar yang korang nak buat tu klick untuk tumbesaran


2.nak crop gambar nya pula! lihat sini.klik untuk tumbesaran

3.RIGHT Klik tool yang aku dah highlight dengan warna merah tu and then dia keluar tiga pilihan kan?
korang pilih yang terakhir tu Magnetic lasso Tool

4.Ok and then korang alihkan crop tool tu pada gambar anda and crop dia berhati-hati.sebab magnetic lasso tool tu dia ikut bentuk sesuatu gambar tu.so kalau korang nak crop tu hati-hati.dah selesai crop dia akan jadi macam ini
5.nampak tak garisan putus-putus tu? sekarang korang tekan ctrl+c korang serentak dekat gambar yang dicrop tu. 

6.korang pergi ke file and tekan new.dia akan keluar macam ni
7. size dan height ikut suka hati korang size pada gambar di atas ni adalah size header.kalau tak nak size header korang buat lah size biasa untuk gambar. contoh aku bagi saiz yang sesuai untuk gambar 600px width+500px hight dah tentukan isze? tengok background contents. korang pilih transparent ok.

8.Bila dah set tekan ok.and dia akan jadi macam ni
9.ok sekarang korang alihkan cursor korang kat leyer tu and tekan ctrl+v  serentak!and gambar yang korang copy tadi terpampang dekat layer yang baru tu

10.bila dah terpampang macam ni.korang pergi kat bahagian tool and tekan balik tool yang korang nak crop tadi. RIGHT CLICK and then korang pilih Lasso tool.

11.Alihkan Lasoo tool tu ke gambar anda tadi and crop gambar tadi sekeliling dia .bila dah habis anda akan dapat garisan putus-putus seperti gambar di atas. apa beza lasso tool dengan magnetic Lasso tool tu?
korang cbe crop guna magnetic nnt dia akan jadi macam magnet kan? dia akan automatik melekat kat gambar yang korang na crop tu.kalau Lasso tool pulak dia macam pensel.korang buat je garisan keliling gambar korang tu.and bila titik permulaan dah jumpa titik akhir dia akan jadi garisan putus putus.
dah siap? jom tengok step yang seterusnya

12.lepastu tengok kotak layers yang ada disebelah kanan tu

13.lepastu RIGHT klik pada layer tu and akan keluar option macam ini

#pic credit to Nana johari

14.klik pada yang aku highlight warna merah tu ikut urutan

14. lepas klik nombor satu kilik tool tu balik or gambar tu nanti garisan putus-putus tu akan hilang. 

16.korang RIGHT klik balik layer tadi and tekan yang nombor 2 pulak.and dia akan keluar macam ni
17.chop chop. korang dah tekan outer glow tu korang tekan styles yang ada dekat atas blending option default tu.rujuk gambar diatas.bila dha tekan style korang tekan ni pula yang aku highlight warna merah,


18.and gambar korang telah siap!


Cara kedua!
19. cara kedua.lepas korang dah paste gambar yang korang crop (repeat step 10,11)

20.korang tekan gambar or Lasso tool tu tadi and garisan putus-putus akan hilang.
korang ikut langkah yang seterusnya.rujuk gambar di bawah
21.(1) korang tekan yang aku highlite tu and pilih lah warna apa-apa yang korang nak
(2) dah pilih warna tekan yang nombor 2 tu pula.tu adalah brush

22.and then rujuk gambar dibawah ini pula
23.yang aku highlite warna merah kat atas tu korang ikut resize lah brush dia. yang macam aku buat size brush aku 14. and then bila dah resize korang alihkan brush korang kat tepi2 gambar yang korang crop and buat garisan sekelilingnya macam anak panah yang aku tunjuk tu.and then siap!

24.Contoh hasil kerja aku



Tak faham? tannya!








1 comment:


Shoutbox